Корея води с 9 участници, следват България, Франция и Русия с по трима. Третият тур на конкурса започва на 26.07. в Летния театър на морския град 25.07.2014 Състезателите, които са класирани за финалния трети тур на XXVI Международeн балетен конкурс Варна, бяха обявени на пресконференция в хотел „Черно море“ днес.

На завършилия снощи втори тур с класическа и съвременна хореография се представиха 44 кандидати. 24 от тях бяха допуснати от международното жури с председател проф. Владимир Василиев до решаващия трети тур на конкурса. Общо 10 състезатели младша и 14 състезатели старша възраст ще излязат на финала. Корейските представители продължават да бъдат най-голямата група – 9 състезатели, следват България, Франция и Русия с по трима. Япония продължава с двама състезатели, а с по един са Китай, Италия, Украйна и Швейцария.

За радост на българските почитатели на балета и тримата допуснати на втори тур представители на страната домакин продължават до края на конкурса. Това са Ралица Илиева – младша възраст, и Дойчин Дочев и Венера Христова – старша възраст. Финалният трети тур на конкурса започва на 26.07. в Летния театър на морския град и ще продължи два дни.

На пресконференцията членовете на журито отговориха на журналистически въпроси, свързани с класирането, като посочиха обективността на системата за оценка. Елдар Алиев от САЩ сподели: „Всички членове на журито, както и всеки в публиката, имат свои фаворити, това са артисти, за които един хореограф мисли как биха могли да се впишат в неговата трупа. И ако на тези въпроси се появят отговори, които поддържат интуитивното виждане за отделния кандидат, пред него се очертават по-добри перспективи. Варненският конкурс се явява законодател на балета, критериите, които налага, са критерии, към които се придължа балетната общност, защото целият балетен свят е събран тук. Имали сме случаи, когато първата година определени участници не са успявали да преминат на трети тур, а на следващото издание на конкурса вече са били медалисти. Затова ние сме отговорни във вземането на нашите решения и се стараем да подпомагаме развитието на младите артисти.“

Повдигнат беше от Classical-Bg и въпросът за подиума на сцената на превърналия се в символ на конкурса Летен театър. Димитър Димитров, председател на фондация „Международен балетен конкурс Варна“ (който миналия месец в интервю пред Classical-Bg подробно описа случая) очерта техническите трудности: „Опитваме се да осигурим условия на участниците да танцуват върху повърхност, на която са свикнали и която обичайно е вид винил. За съжаление близостта на морето не позволява да инсталираме такъв под поради опасност от конденз. Затова търсим технически решения, които да позволят състоянието на пода да остане стабилно и безопасно 24 часа в денонощието до края на конкурса. За временно решение на проблема се доверихме на фирма номер едно в изграждането на танцови подове в света – „Арлекин“. Те инсталираха дървен под, който има система за обсорбиране на ударите при приземяването на състезателите. Надяваме се след опита ни от тази година да продължим сътрудничеството с „Арлекин“ и да намерим по-трайно решение за Летния театър.“

Управляващият директор на „Арлекин“ Гай Дагер, който е във Варна за дните на конкурса, отбеляза: „Варненският конкурс е конкурсът с най-висока репутация в света и той има своя собствена традиция. Преди 50 години нещата са стоели различно, но преди 25 години например ние започнахме нашето сътрудничество с Болшой театър, който и сега използва наш под. На наши подове играят трупите и в Парижката Гранд опера, Лондонския Кралски балет, Националния балет на Корея. Във Варна атмосферните условия са огромно предизвикателство, защото е сложно да се разработи система, която едновременно да дава и необходимото сцепление, и да не позволява образуването на конденз. Мога да кажа, че сцената в Летния театър се държи добре. Тя, разбира се, има нужда от всекидневна грижа – третираме я с препарати все ден, за да предотвратяваме опасността от травми на състезателите. Тази сцена определено е различна от твърдия под, на който се е танцувало в миналото, но ние ще продължим да търсим нови решения за Варненския балетен конкурс.“

Международния балетен конкурс Варна, който тази година чества 50-годишнина от създаването си, се организира от фондация “Международен балетен конкурс Варна”, Община Варна е съорганизатор. Форумът се провежда с подкрепата на Министерството на културата на Република България. Патрон на юбилейното издание е вицепрезидентът на Република България Маргарита Попова. Балетната Oлимпиада е под патронажа на UNESCO и генералния директор на световната организация Ирина Бокова. Конкурсът се провежда в подкрепа на кандидатурата на Варна за Европейска столица на културатиа през 2019 г.



Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.