Руският Маестро Валери Гергиев
Публикувано: 25 Октомври 2008 09:34 PM   [ Игнорирай ]
Администратор
Rank
Общо съобщения:  17
Регистриран  2008-03-01

Руснакът Валери Гергиев е считан за един от водещите диригенти в света. Той ръководи 3 поста в славния Мариински театър в Русия, а от 2007г. се присъединява към Лондонския симфоничен оркестър като главен диригент.
Лондон, Англия (CNN) – През по-голямата част от времето, публиката не може да види свирепия му поглед, но заплашителният грохот, идващ от оркестъра, потвърждава присъствието му. Валери Гергиев използва очите си, за да вдъхне настроението на творбата по време на изпълнението му с Лондонския симфоничен оркестър. Руският маестро Валери Гергиев, може би изглежда, че дирижира с цяло тяло; от неговите опустошаващи рамене до неговите потръпващи пръсти и до начина, по който стои на пръсти или пуфти тежко. Но истинското послание идва от изражението на лицето, най-вече чрез очите му.
„Можеш да сториш абсолютно същото нещо с дясната си ръка, но ако хвърлиш различен поглед, звукът се променя” , сподели за CNN Гергиев.
Валери Гергиев е смятан за един от най-великите диригенти на своето време. Той със сигурност е и от най-заетите. Не само е главен диригент и артистичен директор на известния руски Мариински театър, но той е главният директор, отговорен за операта, балета, оркестъра на институцията и в последно време на Академията за млади певци.Той е, също така, артистичен директор на редица международни музикални фестивали: „Звездите на белите нощи”, „Червено море” и „Нови хоризонти”.

Миналата година едва разопакова багажите си след дългата служба като гост диригент на Метрополитън опера в Ню Йорк и главен диригент на Ротердамския филхармоничен оркестър, когато приема ролята на главен диригент на Лондонския симфоничен оркестър (LSO).
Те разбира се, от своя страна били развълнувани.
„Често мисля за LSO като за страхотна бърза кола и за това, че той може да я кара и да ги отведе с него по най-необичайните пътища”,съобщи за CNN Катрин МакДауъл, директор мениджмънт на Лондонския симфоничен оркестър. Наскоро той кара колата обратно до музиката на бащините му земи в международно турне през август, където изпълни целия цикъл симфонии от руския композитор Сергей Прокофиев в Международния фестивал на Единбург.
Изпълненията обещават много изненади за музикантите, както и за публиката.
„Не знаем какво ще направи той по време на шоуто – може да се различава доста от репетицията”, каза Рейчъл Гоф, първи фагот на Лондонския симфоничен оркестър. „За мен това е позитивно нещо – креативно е. Нещо се случва и е свързано с емоцията и усещанията, които стоят зад музиката, а не самите ноти, защото те са средство, чрез което всичко свършва.”
Няма съмнение, че музикантите могат да изсвирят всяка нота перфектно без диригент: всяко изпълнение е апогей на годините опит, години на усърден труд за усъвършенстване на тяхното изкуство. Но диригентът е този, който се грижи да осигури артистичната спойка. От подиума Гергиев ги тегли, отдава им се и ги покорява да следват жеста му.
„Когато той дирижира, има животински инстинкт, който извира от него, но не го виждаш това на репетиция, а по време на изпълнението на концерта в изражението на лицето му”, твърди Мат Гибсън, който свири на контрабас в LSO. “Когато те погледне и наистина иска да направиш това, което той желае, нямаш избор. Ще го направиш.”

Кариерата на Гергиев започва, когато майка му го е насърчила да свири на пиано като дете. Когато Гергиев е бил на 14, смъртта на баща му го сближава с музиката и в последствие го отвеждат до дирижирането.

„Беше голям шок. Баща ми беше абсолютно и напълно здрав човек, млад мъж, беше на 49 години”, каза Гергиев за CNN. “От този момент вътрешно беше ясно за мен, че никога няма да спра това. Не знаех нищо за дирижирането, но свиренето на пиано и любовта ми към музиката се разрастнаха извънредно много.”

Гергиев е само на 25, когато прави своят дебют в Киров Опера през 1978г., дирижирайки „Война и мир” на Прокофиев. Той почти не е спрял оттогава насам. На връх ангажиментите си със световно водещи оркестри, той поставя изпълнения на импровизирани концерти в подкрепа на мира. Най-скорошната е на централния площад на столицата на Южна Осетия, Ткхинвали през август, пред бомбардираните сгради, където правителството преди се е срещало.
На 19 октомври той ще се присъедини към Световния оркестър за мир за рядко срещано изпълнение в Йерусалим, пропагандиращо обединение в Близкия Изток. Неговият мениджър Дъг Шелдън твърди, че енергията и мотивацията на Гергиев, може би идват първоначално от ранното осъзнаване на осбствената си тленност.
„Мисля, че вероятно се чуди дали ще живее по-дълго от баща си и мисля, че е усетил несигурността в живота, и че трябва да се направи много в кратък период от време,” каза той за CNN. Шелдън смята, че това по-късно се превръща в лична мисия - да пази духа на класическата музика (и творчеството на великите руски композитори) от унищожение. „Той съзрява нуждата да се докосва до публиката отново и отново, и неговото  средство е музиката.”, казва Шелдън. „Намира го за начин, по който да изрази най-доброто и най-дълбокото от човешката душа и нейните състояния.”
Често казват, че очите са прозорец към душата. Може би това е, което музикантите виждат, когато Гергиев е на сцената.
„Ако направиш нещо, ако някой от оркестъра стори нещо, не съвсем като това, което той е очаквал или се замотава тук и там, той ще го погледне и ще се ухили, и това е хубав момент,” казва Рейчъл Гоф.
Източник: CNN

Профил