Георг Фридрих Хендел

George Frideric Handel

Композитор: опера, хорова, оркестрова, концерти, клавирна, камерна музика

Георг Фридрих Хендел е английски композитор роден в Германия. Въпреки че е последователно възприет като един от най-великите композитори на неговото време, репутацията му от смъртта до ранните години на 20 век почиват предимно на познанието за малък брой оркестрови творби и оратории, и по-конкретно "Месия".

В действителност той допринася за всеки актуален в неговото време жанр, във вокалния, както и в инструменталния. Композирането на опери, предимно с италиански либрета доминира ранната част от кариерата му и са най-изтънчените (макар и не най-типичните). В по-късните му години, отдадеността му към мащабни вокални творби, обикновено със силен драматичен ефект, намират по-индивидуален израз в английската оратория - жанр, които той създава и установява.



Живот

Повечето любители на музиката попадат на Георг Фридрих Хендел чрез празничните изпълнения на хоровете „Алилуя” от „Месия”. И много от тях знаят и обичат тази оратория за живота и смъртта на Христос, както и няколко други велики и успешни произведения като оркестровите „Музика на водата” и „Кралска музика на фойерверките”, и вероятно „Юда Макабеус” или една от другите английски оратории.

Досега неговите опери, благодарение на които е бил широко известен по негово време, са област, известна предимно на специалисти по барокова музика, и събитията в неговия живот, въпреки че те се отразяват на някои от най-важните музикални проблеми на деня, никога не са ставали толкова известни, колкото кариерите на Бах или Моцарт. Вероятно единствената дума, която най-добре описва живота и музиката му е „космополитен”: той е немски композитор, учил в Италия и прекарал по-голямата част от живота си в Англия.

Хендел е роден в град Хале, Германия на 23 февруари 1685г. Неговият баща забелязва, но не подхранва музикалния му талант и той се налага да примъкне тайнствено малък клавирен инструмент на тавана си, за да може да се упражнява. Като дете учи музика при Фридрих Вилхелм Захов, органист в „Liebfrauenkirche”, и за известно време е изглеждало, че съдбата му е отредила кариера като църковен органист.

След като за кратко учи право в университета в Хале, Хендел започва да служи като органист на 13 март 1702г. в тамошната Катедрала (Domkirche). Неудовлетворен, той поема позицията на цигулар в Хамбургския оперен оркестър през 1703г. и раздразненията му от музикално провинциалната северна Германия е вероятно била видна, когато се бие в дуел на следващата година с композитора Матезон за акомпанимента на една от Матезоновите опери.

През 1706г. Хендел заминава за Италия, тогава извор на оперните нововъведения, и усъвършенства съвременните тенденции в италианската сериозна опера. Той се завръща в Германия, където става придворен композитор в Хановер, чиито управници са били свързани семейно с британския трон; неговият покровител там, курфюрст на Хановер, става крал Джордж I на Англия. Английската публика възприема неговата опера   „Риналдо” от 1711г., и няколко години по-късно Хендел се хвърля на възможността да се премести в Англия за постоянно. Той впечатлява крал Джордж още в началото с „Музика на водата” през 1716г., написана за забавление за разходка с кралска лодка.

През 20те години на 18 век Хендел композира италиански оперни шедьоври за лондонски сцени: Отон, Серс (Ксеркс), и други творби, често базирани на класически истории. Неговата популярност е била пробивна, въпреки че е била посредством нови англо-езични творби от по-малко формален характер, и през 30те и 40те години, Хендел се завръща към ораторията, грандиозна форма, която привлича публиката на новата английска средна класа.

Не само „Месия”, но и „Израел в Египет”, „Самсон”, „Саул” и много други творби го утвърждават като уважаван старейшина на английската музика. Ораториите демонстрират максимално мелодичните дарби на Хендел и усета за темпо, което той внася при големите хорови номера. Сред най-популярните оратории е "Юда Макабеус", композирана за 32 дни през 1746. Хендел представя ораторията шест пъти през първия сезон и около 40 пъти преди смъртта си 12 години по-късно, дирижирайки 30 пъти самият той.

През 1732г. Хендел получава удар, който му причинява парализа в дясната ръка и известна загуба в умствените си способности, но той се съвзема достатъчно, за да продължи възможно най-нормална дейност. Той е бил увещаван да напише автобиография, но никога не го прави. Макар и сляп на стари години, той продължава да композира. Умира в Лондон на 14 Април 1759г. Бетовен е смятал Хендел за най-великия от предшествениците си; той веднъж споделя „Бих свалил шапка и коленичил пред гроба му” - AMG


Творчество


Ключови произведения