В една от първите вечери на фестивала “Софийски Музикални седмици”, публиката имаше възможност да чуе трима музиканти, чиято концертна дейност се развива основно в Австрия. Цигуларката Ива Николова, виолистката Елисавета Станева и австрийският виолончелист Бернхард Фогл работят заедно от няколко години.

Концертът им на 23 май т.г. се състоя в Студио 5 на НДК. Без да е концертна зала в тесния смисъл на тази дума, студиото е една нова и добре поддържана сцена за камерни изяви, при това менажирана от музиканти с добро познаване на изискванията на изпълнителското изкуство.

Програмата започна с транскрипция за цигулка, виола и виолончело на няколко тригласни инвенции от Бах. Съставът се постара да ги обедини циклично, като интерпретацията следваше идеята последната пиеса да послужи като епилог. Преработката за струнно трио постави и различни изисквания към изпълнителите. За разлика от клавесинната барокова звучност, трите струнни инструмента изградиха една по-скоро романтична изразност на добре познатата на пианистите музика. Това засягаше не само по-изфиненото и “изпято” звукоизвличане, но и по-различни от традиционните за клавира темпа.

Един от най-известните и оригинални български композитори - Румен Бальозов е написал своята пиеса “Триалог”, специално посветена на струнно трио “Фогл”. Българската й премиера прозвуча на този концерт след австрийската, която е предизвикала интереса и одобрението и на тамошната публика.

Тримата изпълнители съдействаха с темпераментното си и изработено в детайли изпълнение за успеха на тази ефектна творба. В нея освен майсторска композиторска техника присъства и задълбочено познаване на възможностите на струнните инструменти, в частност - тембър, интонация и щрихи.

Втората част на концерта се превърна в идеен център на добре структурираната програма. Две ранни, но в същото време представителни за този творчески период произведения на Бетовен.

Дуото за виола и виолончело е всъщност сонатно алегро, което се изгражда на базата на непрестанен диалог между двата тембъра.

За финал, трио “Фогл” избра сол мажорното трио оп.9 №1. Една типична за търсещия своя стилов облик композитор под силното влияние на своя предшественик Хайдн. Тримата музиканти разкриха в тази фина и с опростена изразителност музика своите прекрасни качества - добре балансиран звук, логично следване на драматургичната линия и не на последно място бляскав виртуозитет. Така те превърнаха тази рядко изпълнявана творба в кулминация на различната като стил, образност и настроение програма.

Срещите с български музиканти, които успешно развиват своята кариера в Европа, доказват непрестанно таланта и високия професионализъм на родното изкуство. Това са достойнствата на българската духовна култура, с която тя е съизмерима с най-развитите в това отношение световни музикални сили.



Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.