Tърси се нов лидер на Австралийската Опера

Следващата седмица Австралийската опера (АО) ще извести в местни и международни вестници новия си артистичен директор. Наборния процес оповестява край на една ера и начало на друга. Също така, изпраща силно послание на критиците от АО, каквито е имало много през последните месеци. АО е решена да се представи като достъпна, отговорна и близка до избирателите си. Тя иска да бъде чута и видяна.

От новата среща ще стане ясно колко внимателно са слушали. През последните три месеца, главният изпълнителен директор Адриан Колет и членове на комисията, потърсиха сътрудничество от множество певци, музиканти, директори, служители на АО, покровители, критици и изкуствоведи.

Внезапната смърт на музикалния директор Ричард Хикокс през ноември бе последвана от период на съвещания и размисли. Комисията взе решението Колет да остане на поста изпълнителен директор. Той ще прекара по-малко време над креативната част на бизнеса и ще се фокусира енергията си към увеличаване на публиката, към финансовото подсигуряване на компанията, към работа с правителството, спонсори и покровители, и към организацията на възпитателната програма за по-млади артисти.

Две нови позиции са създадени, за да попълнят вакантните места, оставени след смъртта на Ричард Хикокс и заминаването на изпълнителния продуцент Стюарт Маундър през декември. Първата – артистичен директор – ще бъде работа на пълен работен ден, базирана в Сидни, с отговорност към творческата дирекция на Австралийската опера. Приемът на документи приключва в края на Април, а интервютата ще бъдат през май. Председателят на АО, Зиги Свитковски, твърди че вероятно до края на май ще бъде взето решение.

Втората позиция е на музикален директор и главен диригент. (Наименованието и описанието на длъжността ще бъдат определени от възможностите и слабостите на новия артистичен директор.) Заради претоварените графици на диригентите, обикновено планирани поне година предварително, може да отнеме месеци преди това окончателно да бъде решено.

Австралийската опера ще търси музикален водач с международна репутация, контакти и съвършени познания за оперния свят. Бившият артистичен директор на АО, Мофат Оксенбулд споделя, че личността трябва да има силна връзка с новия артистичен директор. „Това са отношения, които трябва да бъдат построени на значително доверие и взаимно уважение.”

Свитковски отказва да обсъжда имена, но разкри, че много потенциални кандидати за двете позиции са привлякли вниманието му. Те включват Ашър Фиш, бивш музикален директор на Израелската опера, който през 2004г. дирижира цикълът „Пръстенът на Нибелунгите" в Аделаида; Главния диригент на Мелбърнския симфоничен оркестър, Олег Кетани; Британският диригент Ричард Армстронг; Патрик Съмърс от "Гранд Опера", Хюстън; и французинът Емануел Жоел-Орнак.

Упоменати в музикалните среди са също: Ричард Гил, музикален директор на Викторианската опера; Пол Даниел, бивш музикален директор на Английската национална опера (сега главен диригент на Западно-Австралийски симфоничен оркестър); Марк Елдер от оркестъра на Хале; Антъни Уокър, музикален директор на операта в Питсбърг; и редовните служители на Австралийската опера:  Алекзандър Бригър, Кинан Джонс и Брад Коен.

Работата на артистичен директор изисква да се намери личност с огромни знания за местната музика и театър. Един от съперниците, редовно споменаван от The Australian (Австралийски електронен вестник - б.пр.) в последните седмици, е Ноел Стаунтон -  изпълнителен директор на Танцовата Компания на Сидни и многоуважаван администратор. Стаунтон беше изпълнителен продуцент на „Пръстена" в Аделаида” през 2004г., а в продължение на 12 години е бил технически директор на АО.

Друго име е баритонът Питър Коулман-Райт, който е пял за компанията в продължение на 20 години. Впечатляващата международна кариера на Коулман-Райт му е позволила да изгради широка мрежа от запознанства на и извън сцената.

Коулман-Райт отбягва да дискутира позицията, но сподели пред The Australian: „Който и да бъде назначен за артистичен директор на АО, би трябвало да се отнасят с него с уважение и всеки трябва да се гледа напред по един градивен, позитивен и почтителен начин.”

Други имена включват композитора Ричард Милс, описан от един музикален администратор като притежаващ „наистина изобретателен и плодовит ум, който в същността си не е използван достатъчно”; Театралния директор Нийл Армфийлд; Роденият в Австралия главен изпълнителен директор на филхармонията на Хонг Конг, Тимоти Калнин; Артистичния директор на Мелбърнския театър „Малтхаус” Майкъл Кантор; бивш контратенор, а сега артистичен мениджър, Грейъм Пуши; Пол Грабовски - композитор и артистичен директор на фестивала в Аделаида; Директора на фестивала в Единбург, Джонатан Милс; Линдън Терасини - певец и фестивален директор; и Саймън Филипс – директор на Мелбърнската театрална компания.

Бари Коски и Линди Хюм също са отбелязани като потенциални творчески лидери на АО. И двамата са имали важни срещи наскоро – Коски като глава на един от водещите немски оперни театри Komische Oper от 2012г., и Хюм като директор на фестивала в Сидни от 2010 до 2012г. –  и е твърде вероятно да не се откажат от договорите си. Въпреки това, техните таланти са забелязани от множество водещи музикални и театрални личности.

Съперниците, които бяха потърсени от The Australian тази седмица, отказаха да съобщят дали ще кандидатстват за ролята на артистичен директор. Други са доволни, че има обширна консултация от страна на борда за това, какъв модел на управление трябва да се възприеме.

Оксенбулд, който беше на позицията от 1984 до 1999, твърди, че артистичният глава трябва да има присъствие, което е „видимо всеки ден и да бъде участник в големите и важни решения, както и в налудничавите идеи и мечти”.

Служителите на АО и артистите се нуждаят да бъдат отглеждани от техния нов творчески лидер, казва критикът на Австралийската опера и изпълнителен директор на Музика Вива, Питър Бърч. „И на тях им трябва някой, на чиито решения могат да се доверят, някой, който има истинско усещане за това кой е там и какво могат да направят.”

Хелън О’Нийл, изпълнителен директор на Съвета по хуманитарни и социални науки и изкуство и бивш лобист на изпълнителското изкуство подчерта: „Тази среща е решаваща не само заради бъдещето на компанията, но заради това, че личността трябва да се разпростира отвъд целия талант, който се развива в три или четири различни форми на изкуството.”

Докато очаква молбите, АО се готви за всеобщата ежегодна среща през следващата седмица. Излишъкът на 2008г. от 837 785 долара ще стопли много сърца на поддръжници. Други, включителни и скорошни критици на Колет и борда, се вълнуват от това, че ежегодната среща ще се състои в Мелбърн, а не Сидни, където живеят повечето от тях.

Те също вярват, че часът на срещата – 15ч. следващия четвъртък, преди Великденския уикенд, е била подбрана, за да привлече по-скромно посещение.

Източник: The Australian



Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.