И тази година гостоприемните домакини от НУИ “Панайот Пипков” гр. Плевен събраха за пореден път кандидати от училищата по изкуствата от страната в конкурса за ученици-акомпанятори.

Този уникален по рода си конкурс съществува от 1993г. Идеен вдъхновител е проф. Савка Шопова-Маркова - председател на журито, а неуморен двигател на организацията - чаровната директорка на музикалното училище в Плевен - Жечка Димитрова.

Няма друг конкурс в страната, който да се обръща към ансамбловото музициране в ранната ученическа възраст. При това на този престижен форум акцентът пада на сложните умения на акомпанятора - дейност, чието овладяване е задължително за пианистите, имайки предвид, че дори в световен мащаб максимум 10% са тези,които се реализират само със солова концертна дейност. А този процент в нашата страна е далеч по-нисък.

Възпитаването в уменията да следиш този, когото акомпанираш, да “дишаш” с него в единна творческа мисъл, да създадеш подходяща  атмосфера, да балансираш звука в зависимост от инструмента и още много други немаловажни задачи са на вниманието на преподавателите по съпровод - дисциплина, която нерядко е омаловажавана, но която възпитава качества, които в определени случаи са по-важни от тези по специален предмет.

Участието на такъв конкурс предполага не само дълга и задълбочена подготовка, но и чисто организационни трудности, които съпътстват както кандидатите-пианисти, така и техните преподаватели. Партньорите, с които свирят трябва да бъдат осигурени финансово по време на престоя си в града на провеждането. Това финансиране често е на гърба на самите кандидати, които поемат разноските за пътя и хотела на себе си и своите колеги. При липсата на финансиране от страна на изпращащите училища по изкуствата, а нерядко и явната съпротива на ръководствата на някои от тях участието на този конкурс се превръща в организационен проблем.

И все пак на 8-ото издание имаше голям брой участници: 12 пианисти от групата 9-10 клас и 6 в групата за 11 и 12 клас.

В първата възрастова група ярко впечатление оставиха Петя Христова от София и Стефан Бонев от Плевен, които поделиха първата награда. Тяхното изпълнение, освен прецизността на съпровода във всичките му измерения, носеше убедителността на ансамбловото музициране, подкрепено от силната изява на партньорите им.

Лично на мен особено ми въздейства изпълнението на Любен Илиев от Плевен в акомпанимента на Меланхолична серенада на Чайковски, отлича-

ващо се с рядка за тази възраст чувствителност към сложната хармонична тъкан на фактурата и нейното интересно звуково обагряне. Той получи както втора награда, така и специалната награда на името на Петър Щабеков и награда на СБК за българска композиция.

Във втората възрастова група първата награда бе поделена от Габриела Георгиева от София и Александър Костадинов от Варна. И двамата се представиха с най-трудна от всички програма, съдържаща различни по стил и проблематика пиеси, които те акомпанираха с разбиране, сценична стабилност и ансамблова гъвкавост.

Освен основните награди, журито в състав проф. Савка Шопова - председател и членове проф. Анастас Славчев, проф. Ружка Чаракчиева, доц. Ростислав Йовчев, преп. Ивелина Казанджиева и преп. Жечка Димитрова присъди и специални награди, които тази година бяха присъдени преди всичко за изпълнение на Хайдн и Владигеров. Те бяха осигурени от НМА “П.Владигеров”, СБК, СБМТД и частни лица.

Това показва, че конкурсът има висок престиж в музикалния живот на страната и неговите постижения се оценяват по достойнство от отговорни-
те музикални институции. Струва си да се помисли по въпроса, дали няма да е интересно да се включат като участници и студенти, като се създаде една нова по-голяма възрастова група. Аргументът е,че колкото по-зрели са участниците, толкова по-значими в художествено отношение са техните постижения.

Клавирният акомпанимент е за пианисти, които успешно са решили всички свои технически и звукови проблеми, за да могат успешно да насочат вниманието си към партньора си, когото следват в общия си творчески път. Това разбира се не омаловажава постиженията в ранната ученическа възраст, когато трябва да се събуди интереса на 15-16 годишните към тънката, трудна и неефектна роля на акомпанятора в сътворческия процес.

Като очакваме успешното провеждане на следващия 9 конкурс за ученици-акомпанятори, благодарим сърдечно на домакините от Плевен за
прекрасните условия за работа и перфектната организация, съпътствали провеждането му през тази година.



Категории Конкурси Събития Пианисти  •  Няма мнения  •  0 Trackback(s)
Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.