Благодарение на младия колега Северин Василев, студент в Музикалната Академия, който благодарение на завършената скандинавистика е високо ценен от представителите на дипломатическите мисии на северните държави в Европа и активната финансова помощ на посолствата на Норвегия, Швеция и Финландия, с участието на “Nordic Culture Fund” и Националната Музикална Академия, един почти непознат музикален свят (този на скандинавските страни) е на път да се доближи до българския слушател.

На първия концерт от цикъла, състоял се на 3 октомври т.г. в залата на НМА “Панчо Владигеров”, бяха изпълнени три норвежки и едно исландско произведение.

Възпитаник на виенската Академия за изящни изкуства, норвежкият пианист и композитор Трюгве Мадсен е автор на четири симфонии, камерни творби, песни и клавирни произведения. Неговият квартет за флейта, обой, кларинет и пиано откри програмата. Произведението има посвещение “Hommage a Francis Poulenc”, а музикалният език е близък до този на именития френски композитор.

Българските изпълнители Росен Идеалов, Мартин Павлов, Вълчан Вълчанов и Мария Мирчева показаха завидни ансамблови умения, изразяващи се не само в добре изработен баланс и едновременност на звучността, но най-важното: обща мисъл в изграждането и тълкуването на тази приятна и същевременно майсторски изградена пиеса.

Исландският композитор Ялмар Херги Рагнарсон е добре известен в страната си също така и като диригент, и педагог. От 1998г., той е ректор на Исландската академия на изкуствата. Освен в родната Исландия, той учи и в Холандия и САЩ, а произведенията му разкриват широк спектър от жанрови интереси: от кратки солови и камерни творби до музика за танцови и театрални постановки и филми.

Триото за кларинет, виолончело и пиано е написано с авангарден музикален език, в който преобладава алеаториката, острите дисонантни сблъсъци, в които авторът търси рязък, на ръба на слушаемостта звук, поверен най-вече на пианото и кларинета. На активния бърз дял, в който преобладава напрегнатия характер, композиторът противопоставя обширна кода, която сякаш синтезира дълбочината на композиторската мисъл. Тя е поверена на соло виолончело, чийто партия е разгърната в голям регистров диапазон.

Опитните в съвременната музика изпълнители като Росен Идеалов, Драгомир Йосифов и Мирослав Стоянов успяха да задържат вниманието на публиката с доста дискусионна с елементите си творба. Специално “Браво” на челиста Мирослав Стоянов за майсторското вникване в трудния в интерпретаторско отношение финал на композицията.

Добре построен, издържан като развитие и най-вече балансиран като времетраене, струнният квартет на Шел Мьорк Карлсен е творба с експресивен израз и постромантичен музикален език.

Авторът е известен с интереса към лутеранската музика и литургичните текстове.

Струнен квартет “Фрош” защити по професионален начин солидното си реноме на водещ камерен състав през последните години, изграждайки убедително и с вещина фактурата на произведението.

Финалният акорд на дългия и представителен за северната музикална култура концерт постави клавирния квинтет от Людвиг Иргенс-Йенсен. Интересна биография има неговия автор, който е самоук композитор, обучавал се частно, докато следва филология в Университета в Осло. Той твори в късноромантичен стил, с подчертан лиричен изказ. Неговият клавирен квинтет се изпълнява рядко дори и в родната му Норвегия, въпреки очевидния стремеж за достъпност и лекота на стила.

Тричастното произведение е твърде претрупано като фактура и разточително като музикална форма. Затова пък, тематичният материал притежава красива мелодика, пълнокръвност на израза и на моменти напомня творбите на ранната романтика.

Като изпълнител на клавирната партия се изяви гостът от Норвегия Ойвид Оосе. Пианистът има впечатляваща творческа биография. Получава диплома за концертиращ пианист в “Гилдхол” - Лондон и в продължение на много години води активна концертна, педагогическа и научна дейност в родния си град Берген.

Основно качество в музицирането на Оосе е подчертаната мелодизираност на всички клавирни построения. Не само главните и водещи теми, но и нелеките пасажи в двойни ноти бяха клавирно “изпяти” и фразирани, с което изпълнението му имаше особен чар и емоционално приповдигнатост. Прекрасните музиканти от квартет “Фрош” партнираха майсторски и в много отношения водеха интерпретаторската нишка в тази трудна за организиране музика. Така изпълнението им се превърна в естествената и логична кулминация на концерта.

Гостът от Норвегия проведе еднодневен майсторски клас в НМА „Панчо Владигеров“. На него той постигна удивително взаимодействие и професионален контакт с всеки един от участниците като работата му се концентрира върху истинските музикантски проблеми - на стила и образността на изпълняваните произведения.

Така този нов за България фестивал даде едно обещаващо начало. Очакваме с интерес и останалите два концерта, представящи музиката на Финландия и Швеция.



Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.