Автори: Велислава Карагенова - преподавател по пиано и Светослав Карагенов - преподавател по хармония в АМТИИ-Пловдив

Международният ден на музиката зарадва пловдивчани с ново музикално събитие. Балабанова къща в Старинен Пловдив отвори врати и стана домакин на кратък, но съдържателен музикален фестивал - „Дни на музиката в Балабановата къща”.

Какво събра под покрива на един стар, възрожденски дом музиканти като Божидар Ноев (пиано), Ангел Станков (цигулка), Ростислав Йовчев (пиано), Мила Павлова (флейта), духовия квинтет „Солистите на БНР”. Цикълът обедини три концерта.

Духовият квинтет в състав Христо Павлов – флейта, Данчо Радевски – кларинет, Костадин Йоцов – обой, Александър Сарандев - фагот, Ясен Теодосиев – валдхорна, изпълни музикални компилации, парафрази, обработки и транскрипции на популярни произведения, пригодени към особеностите на този състав.

Както прозвучалите творби, така и подходът към тяхното представяне пред публика заяви един целенасочен стремеж към разчупване на строгите традиции на концертната форма на изява, напълно в духа на общия надслов – „домашни”.  С увереност може да се твърди, че „Солистите на БНР” спечелиха сърцата на пловдивчани. Направиха го не толкова с избора на програма, колкото с ярко артистично присъствие.  Можем да бъдем сигурни, че при едно повторно гостуване, желание, за каквото те охотно изразиха, могат да разчитат на възторжени почитатели.

Вторият концерт-матине, бе представен от цигуларя Ангел Станков и пианиста Божидар Ноев. Имена като Станков и Ноев в афиш означават ярко, запомнящо се преживяване за публиката. Изпълнителите посветиха своята изява на 240-годишнината от рождението на Бетовен и представиха три от сонатите за цигулка и пиано на композитора – оп.12, №1, (посветена на Салиери), оп.24 – „Пролетна”, оп.47 „Кройцерова”.

Творци с впечатляваща тонова палитра, с изпълнението си те ни потопиха в необятния космос на Бетовеновото творчество. Като особен акцент в програмата се открои II част от „Пролетна” соната. В диалога между мекия тон на цигулката и дълбоката изразителност  на пианото се роди онази поетична атмосфера, накарала преди столетие един критик да възкликне: ”Музиката, това субективно изкуство, прониква в душата и внушава идеи и чувства”.

Пълно и всеобхватно музикантите се разкриха в прочутата „Кройцерова” соната – произведение, надхвърляща и по размери, и по звуково внушение обичайните представи за жанра. Изпълнението впечатли със сила и изящество, сдържаност и емоции.

Последният от трите концерта, състоял се на 03.10. изпълнителите Мила Павлова и Ростослав Йовчев нарекоха „разходка през вековете”. Това определи и стилово разнообразната, наситена програма – от Хендел, през Моцарт и Глук, към Чайковски и Дворжак, Албенис и Фаркаш до Георги Златев Черкин.

Двамата артисти се защитиха силно като ансамбъл. В отговор на изтънченото присъствие на флейтата се открои акомпаняторското майсторство на Йовчев. Пианистът е първи изпълнител на сюита „Иберия” от Исак Албенис в България и отново заяви афинитета си към испанската музика като включи две пиеси от цикъла в концерта. Чудесен нюанс към дуото Павлова –Йовчев внесе мекият тембър на валдхорна (Ясен Теодосиев). За финал триото изпълни „Севдана” на Георги Черкин – пиеса, която като че ли най-пълно се слива с естетиката на възрожденския дух и с мотото на фестивала.

Благодарим на всички музиканти. Във времена, когато културата ни вехне под натиска на духовна и икономическа пустота, подобни прояви са онази „искрица”, която, както се надява Ангел Станков, а с него и всички музиканти-идеалисти – може да „запали пожара” на една нова култура в България.



Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.