В третия от концертите, включени във фестивала „Славянска музикална класика“, който се провежда в известната с перфектната си акустика софийска зала „БИАД“ се изяви клавирното дуо Десислава Щерева - Евгения Симеонова.

Дуото представи музика от три славянски страни, разграничени в три различни като епохи композиторски стила. Най-голямо внимание беше отделено на родната музикална култура с изпълнението на творби на един от учениците на Панчо Владигеров, Александър Йосифов.

Композиторът принадлежи към най-популярните български музикални творци и има подчертан афинитет в създаването на произведения за клавирно дуо.

Осемте виртуозни концертни пиеси, с които започна концерта, представят най-характерната част от това творчество, притежавайки мащабно разгърната клавирна фактура, често използване на фолклорен интонационен материал, а в техническо отношение - ред пианистични предизвикателства.

Настроенията се сменяха контрастно, следвайки добре подредената като идея програма. От една страна спокойствието и лириката в „Импровизация...“ и „Пасторал“; опит за пресъздаване на първичната сила и ритъм от древността в „Прабългарски танц“; интересно и убедително вникване в особеностите на шопския фолклор в „Селски танц“, „Хоро“ и „Виртуозна токата“.

За слушателите бе новост прозвучаването на едно непознато за голяма част от тях произведение: Прелюд и фуга №3 върху името BACH. Създадена в навечерието на юбилейната за честванията на Бах 2000г., творбата е впечатляваща и уникална за българската музика от края на 20 век.

При Йосифов, импровизационно и виртуозно развития прелюд изпълнява логично ролята си на подготовка за характера на фугата, а тя от своя страна кулминира не само звуково, но и съдържателно майсторски изградения цикъл. Прави впечатление изключителното композиционно внимание към противосложението, което със своя вътрешен драматизъм играе в много моменти ролята на основен двигател в развитието.

Славянските танци на Дворжак, които следваха в програмата са създадени първоначално за пиано на 4 ръце, но са известни преди всичко в оркестровата си преработка и очароват със своята непосредственост, красива и типична за славянската чувствителност мелодика и особено в бързите пиеси – жизнена енергия и ритмично разнообразие.

В края на 90-те години на миналия век големият български пианист, педагог и музиковед проф. д-р Любомир Динолов създава майсторска транскрипция на партитурата на симфоничната приказка „Петя и вълкът“ от Прокофиев. Той доверява първото изпълнение на Десислава Щерева и Евгения Симеонова.

В края на концерта двете изпълнителки отново я представиха години след премиерата. Във варианта за 4 ръце оркестровата партитура звучи напълно убедително. Тя „разказва“ характерни моменти от приказния свят, които картинно пресъздават света на позабравените от възрастните образи от детството.

Българската клавирна сцена има своя дълга традиция в изявите на клавирни дуа. В днешно време тя се продължава от много доказали се както като солисти, така и като камерни изпълнители пианисти, сред които са Десислава Щерева и Евгения Симеонова.

В тяхното изпълнение изпъкват перфектното техническо покритие на богатата, в някои моменти разточителна клавирна фактура и майсторската динамична и темброва диференция на звука. Балансът между двете партии е не само логично изработен, но следва драматургичната линия, заложена в изпъляваните от дуото творби. Двете изпълнителки съумяват да задържат вниманието на слушателя с непосредственото си и ярко като присъствие съдържателно изпълнение.

Към това може да добавим, че изкуството им е високо оценено от известните наши композитори Димитър Сагаев, Николай Кауфман, Александър Текелиев, Румен Байрактаров и др., някои от които пишат произведения специално за тях - заслужено признание за неоспоримите им качества.



Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.