Едно запомнящо се музикално събитие в тазгодишния Новогодишен музикален фестивал остана не достатъчно рекламирано, и то във време, когато сме свидетели как многоцветни рекламни материали, отпечатани с всички най-съвремени средства на полиграфията канят на далеч по-посредствени като художествена реализация събития.

В това отношение, концертът на именитите български изпълнителки - цигуларката Ваня Миланова и пианистката Жени Захариева възнагради любителите на истински стойностното в българската музикална култура.

Спечелила награди от най-престижните за цигуларите конкурси - “Паганини”, “Чайковски” и “Кралица Елизабет” преди няколко десетилетия, Ваня Миланова развива блестяща кариера по световните концертни подиуми, оценена от най-известните имена в цигулковото изкуство на времето.

Давид Ойстрах и Хенрик Шеринг я нареждат сред най-добрите млади интерпретатори на своето време, а наред с репертоарни за музикалната литература творби, тя изпълнява убедително и задълбочено произведения и на свои съвременици.

Пианистката Жени Захариева е достатъчно известно и респектиращо име на българския концертен афиш. Един от малкото български лауреати на конкурса “Шуман”, с престижната френска награда за култура от 2007г. -"Officier des Arts et des Lettres" (присъждана много рядко на чужденци) наред с всички музикални стилове в клавирната музика, тя има особен интерес към традиционно трудната за нашата концертна практика френска клавирна музика. Едно от първите и постижения преди години беше изпълнението на прелюдиите от Дебюси, осъществено с майсторство и тънко познаване на особеностите на импресионизма.

Двете изпълнителки представиха известни творби на френската камерна музика от различни стилове и епохи. Встъплението, с церемониалността на френската увертюра; виртуозната втора част; съсредоточената и мъдра бавна част и изпълнената с танцувална характеристичност четвърта част, правят сонатата на Льоклер ефектна пиеса за цигулари и пианисти.

И въпреки, че произведението е репертоарно и познато, в интерпретацията на Ваня Миланова и Жени Захариева то прозвуча със свой индивидуален почерк, детайлно извайване на всяка фраза и подчертаване на всеки елемент от нелеката и претрупана на моменти фактура.

Градирането на характера на всяка отделна част допринесе за изграждане на формата като цяло, концентрирайки смисловата кулминация във финала.

Сонатата за цигулка и пиано от Дебюси носи в характера си баладично-носталгични нотки, съчетаващи реминисценции на късната френска романтика и дискретните нотки на ранния импресионисъм.

Сонатата на Равел е по-ясна като замисъл. Пасторално приглушената първа част е следвана от жанрово развита като Блус втора част, а финалът успешно синтезира заложените в предишните части идеи в единно цяло и с виртуозен замах завършва сонатната форма.

Разнообразие на звука във всеки един детайл на сложната музикална фактура, характеристичност на колорита и тембъра, значимост дори на всяка пауза в протичането на авторовата мисъл бяха само част от високите достойнства на този истински музикален спектакъл, който не можеше да остави публиката равнодушна.

Изпълнението на Фантазия върху операта “Кармен” от Пабло Сарасате сложи виртуозната поанта и върха в емоционалното изграждане на програмата. Без да е пример за ярко композиционно майсторство, тази творба позволява на цигуларя да разкрие във висша степен своите инструментални умения, в съчетание с образното съпоставяне на характера на всяка една от мелодичните теми.

Изпълнението на Ваня Миланова съчета вируозния замах и картинното извайване на познатите и обичани теми от ярката опера на Бизе.

Не искам да отмина и двата биса, подарък за почитателите на истински стойностните събития в нашия концертен живот. “Пиеса във форма на хабанера” от Равел и “Медитация” от Масне бяха поднесени по невероятно естествен и в същото време неповторим начин, придавайки на двете миниатюри дълбоко съдържателен смисъл, изпълнен с нежна, но не сантиментална лирика. Остава да си пожелаем да слушаме Ваня Миланова и Жени Захариева по-често в творческо партньорство по нашите сцени, с което доказваме, че европейските културни стандарти са част и от нашия концертен живот.



Категории  •  Няма мнения  •  0 Trackback(s)
Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.