В рамките на Международната програма за взаимен обмен между висшите музикални учебни заведения „Еразъм" в средата на месец май, в НМА „проф. Панчо Владигеров", беше гост австрийския пианист Маркус Праузе, професор в Частния Университет във Виена. Интересна част от неговата биография са изследванията, с които той се занимава по повод актуалната напоследък тема с изпълнението на произведения на Бах на съвременното пиано. Те са международно признати от големи специалисти в бароковата музика като немския клавесинист и пианист Пихт-Ахенфелд, който му помага активно в тази област.

Старт на неговото гостуване в Националната Музикална Академия, самостоятелния му рецитал в залата на НМА на 14 май. Програмата му включваше Токата сол мажор от Бах, соната D 958, до минор от Шуберт, и си минорната соната, оп.58 от Шопен.

Седемте токати за клавир от Бах заемат основно място в неговото творчество. Встъпителното виртуозно прелюдиране и речитативът подготвят финалната фуга, която служи за обединяване на тематичното съдържание и структура. В сол мажорната токата преобладава виртуозната импровизация, интересната тематична и ритмична характеристика като се забелязва отсъствие ясен контраст по отношение на характера между различните съставящи я части.

Трите последни сонати на Франц Шуберт се открояват в неговото творчество по същия начин както Бетовеновите сонати- оп.109, 110 и 111, или трите последни симфонии на Моцарт. Написани в края на краткия му живот, те играят ролята на образно-емоционална квинтесенция на цялостното творчество.

В до минорната соната като единствена сред това „трио" в минорна тоналност краските са подчертано тъмни, композиторът използва често ниския регистър на клавиатурата, а хроматично изградените интонационни звена са дълбокия подтекст в съдържателните кулминации на творбата.

За разлика от нея, си минорната соната от Шопен представя лирико-драматичния образ в творческия облик на гениалния полски творец. Четирите части вървят във възходяща драматургична линия като в бавната част репликират прекрасната, задушевно-сдържана мелодия на първата тема и медитативната, съзерцателност на средния дял, в който „гения на модулацията"- Фредерик Шопен достига едни от върховите си постижения. След нея бляскавата виртуозност в съчетание с прозрачната „плетеница" от феерични гамовидни пасажи изграждат въздействащ с емоционалното си послание финал на този известен сонатен цикъл.

Маркус Праузе е пианист с впечатляваща и стабилна виртуозност, притежаващ солидни познания във всички области на интерпретацията на различни музикални стилове. Той се отдава на магнетичната сила на емоцията, с която обагря всеки детайл от сложната музикална картина на изпълняваните творби. Изпълняваните произведения звучат като „на един дъх", изляти в стройна конструкция, без излишества и фалшива приповдигнатост.

В резултат на това, съзнанието успява да разграничи трите диаметрално противоположни стила, откроявайки категоричност и отмереност в стройната Бахова мисъл, многоплановост и контрастност в противоречивата Шубертова романтика и патетично-епично начало в лиричната като цяло Шопенова образност.

Българските слушатели имаха редкия шанс да се докоснат и до интимния свят виенския късен романтик Йозеф Маркс. „Прелюд" из „Шест клавирни пиеси" от този почти непознат за нас автор, който допълва картината на австрийската музика бе изсвирена на бис. Неговата спокойна мелодична и тонална музика кореспондира с духа на музиката на Рахманинов.

Интересна и енциклопедична като познания личност, Маркус Праузе остави у студентите в Музикалната Академия ярки впечатления с високопрофесионалната и детайлна работа по време на своя майсторски клас. Всяка негова забележка беше подкрепена от присъствието на сериозна научна литература, която пианистът беше взел със себе си и цитираше при нужда.

Този рядък за забързаната наша действителност факт, породи интересни, задълбочени и свободни дискусии, които даваха повод на всички присъстващи да преосмислят редица постулати в музиката.



Категории Критика Личности Любопитно Романтизъм  •  Няма мнения  •  0 Trackback(s)
Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.