Автор: Петя Цветанова, БНР

По покана на главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Емил Табаков, Росен Гергов гостува в България. Гергов е учил във Виена и в момента живее там. През изминалата седмица той се включи в два образователни концерта и сподели своя опит, придопит в чужбина.

В сряда и четвъртък прага на БНР прекрачиха малчуганите от 19 и 174 детска градина в град София. Те се запознаха със семействата на дървените духови и струнните инструменти. Научиха за „къщата на симфоничния оркестър”, кои семейства на кой етаж живеят и защо.Разбраха какво е партитура, научиха за странния език на музикантите (нотите) и за ролята на човека, който „маха” пред музикантите – диригента.

Оркестрантите разказаха за своите инструменти, показаха как се свири на тях и искрено разсмяха децата с неподправено чувство за хумор и артистизъм. Накрая малчуганите играха на „Симфоничен оркестър” като по този начин успяха не само да видят, а и да влязат в ролята на различните компоненти на тази голяма „машина”.

В разговор с Росен Гергов обсъдихме защо музикалното образование в Австрия в сравнение с България е на по-добро равнище и от къде идва тази огромна разлика в културата на двете държави. Той ни разказа:

Образованието в Австрия не е на по-добро ниво, просто добрите музиканти от цял свят идват да учат там висшето си образоваие. Австрийците нямат обособено средно музикално образование, а само избрани успяват да си позволят да ходят на частни уроци, които са много скъпи.

Разликата в културата идва от една страна от традицията в семействата да се ходи на концерт, но има и образователни инициативи. Организацията Jeunesse, която е с 60-годишна история в разпростирането на мрежа от образователни прояви, е един от основните стълбове в музикалното просветителство там. Но и отделните оркестри също имат свои инициативи.

Австрийското радио, също като вас, отваря вратите си за учащи. При тях дори има практиката по време на репетиция децата да седят до музикантите на сцената. Възрастовата група, която в Австрия се обхваща, също е широкоспектърна и подходът към всяка от тях е различен. Например участвах в проект, насочен към младежите на възраст между 12 и 17 години, в който представихме Симфония № 4 от Брамс в изпълнение на симфоничен оркестър и ди джей.

След като се запознахте с нашата образователна програма смятате ли, че тя е полезна и се доближава до европейската практика?

О, да, със сигурност сте много нужни, особено в културната ситуация, в която се намира родината ни. Онзи ден гледах клип, в който ученици представяха като културна проява, танци на фона на чалга песни. Чалгата може да е всичко друго, но не и културна проява. А иначе вашата програма е добра и се вписва напълно сред европейските.

Образователната програма на БНР наистина се случва! Ние продължаваме да работим с ученици и студенти. Експериментът и новостта тази година е включването на най-малките, децата от детските градини. Опитът ни до сега показва, че този експеримент е изключително успешен. Малчуганите са буквално пленени от класическата музика и са много благодатна аудитория.

Досега от началото на сезона, освен децата, ни посетиха и судентите от Университета по архитектура и геодезия. Те се запознаха с известната пианистка Пламена Мангова, която разказа на бъдещите архитекти за залите по света, в които е свирила.



Само регистрирани потребители могат да публикуват мнения. Моля влезте или се регистрирайте за минута.