Статии и интервюта за класическа музика

Не е гласувано.

По повод 50 годишнината от създаването на първия балетен конкурс в света, председателят на Фондацията “Международен балетен конкурс – Варна”, Димитър Димитров обърна специално внимание на читателите на Classical-Bg като отдели цял час от оскъдното време за подготовка на 26тото издание на конкурса, което ще се проведе между 15 и 30 юли тази година под патронажа на г-жа Маргарита Попова, вицепрезидент на репубика България и почетния патронаж на г-жа Ирина Бокова, Генерален директор на ЮНЕСКО, с любезното съдействие на Министерство на културата и Община Варнa.

Как се справя с внезапно стоварилата му се отговорност след смъртта на баща си Емил Димитров, основател и дългогодишен организатор на събитието, както и как ще се справи с някои наболели проблеми покрай изявата, откровено разговаря той с нас сега.

Прочети повече...


Не е гласувано.

По повод изпълнението на Концерт за две флейти и оркестър от Франц Доплер със Симфоничния оркестър на Българското национално радио, който се състоя на 26 октомври в зала "България", Classical-Bg се срещна с двама от най-тачените флейтисти на българската и световната сцена - Явор Желев и Патрик Галоа. За любителите на музиката те не се нуждаят от представяне, но накратко ще Ви запознаем с тях.

Явор Желев е солист флейтист на Симфоничния оркестър на Българското национално радио, преподавател по флейта в Националното музикално училище "Любомир Пипков", изпълнител на солова и камерна музика в България и чужбина. Роден в Русе, той е възпитаник е на русенското Средно музикално училище "Веселин Стоянов", където преподавател му е Величко Божинов, а по-късно завършва Българската държавна консерватория в класа по флейта на Георги Спасов.

Патрик Галоа е флейтист и диригент с международна кариера. На 17 годишна възраст учи в Парижка консерватория при Жан-Пиер Рампал, а на 21 постъпва като солист флейтист в Националния оркестър на Франция. През 1984г. се оттегля от оркестровата позиция, за да се отдаде на солова кариера и звукозаписна дейност, като има особен афинитет към съвременната музика.

Създава собствен оркестър "l'Academie de Paris", с който за 12 години изгражда кариера като диригент. През 2003 поема поста на музикален директор на Синфония Финландия Юваскюла (Финландия), с който прави световни турнета и звукозаписи за компании като Naxos.

Ето какво споделиха те специално за Вас в блиц интервю.

 

Прочети повече...


Не е гласувано.

По повод концерта на 30 септември от фестивала "Пиано Екстраваганца" в залата на Военния клуб, организиран от пианиста Людмил Ангелов, празнуващият юбилей малко по-късно тази година композитор, Николай Капустин обеща и написа няколко реда за читателите на Classical-Bg в приятелски поздрав от Русия.

Николай Капустин е роден на 22 ноември 1937г. в Горловка, Украйна. Изучава пиано с Аврелиян Рубак (преподавател също на Владимир Хоровиц) и Александър Голденвайзър в Московската консерватория. През 50те години на миналия век придобива популярност като джазов пианист, аранжор и композитор, съчетавайки класиката и джаза в неговите композиции.

Той е автор на 20 сонати за пиано, 6 концерта за пиано, инструментални концерти за други инструменти, вариации за пиано, концертни етюди за пиано и др.

Издаван е от руски и японски звукозаписни компании, и популярни пианисти като Стивън Озбърн и Марк-Андре Амелан са издали дискове, посветени на него.

Прочети повече...


Не е гласувано.

В края на месец май на Симфоничния оркестър на БНР гостува руският диригент Марк Кадин по повод световната премиера на новата симфонична пиеса "Вив ла тромб" на българския композитор Георги Минчев. След концертното изпълнение, тя бе записана, а Марк Кадин сподели пред Classical-Bg впечатленията от работата си с музикантите и отношението към съвременната музика в по-широк план.

Марк Кадин е роден през 1965 г. в Украйна. Завършил е руската музикална академия "Гнесини". Работил е към Руския национален оркестър и с най-престижните московски оркестри, сред които симфоничният оркестър на Московското радио, камерният "Московски виртуози". От началото на 2004 г. е главен диригент на Красноярския симфоничен оркестър. Дирижирал е във Франция, Германия, Швейцария, Корея, Япония, Австралия, Перу, Холандия, Белгия и др.

Прочети повече...


Не е гласувано.

В северната част на Германия, близо до датската граница, в столицата на провинцията Шлезвиг-Холщайн, Хузум, се намира ренесансов замък, в който ежегодно от 1987г. се провежда фестивал за ценители, посветен на рядко изпълнявани творби за пиано. Неговият създател, немският пианист Петер Фрунджиян, бе гост на първото издание на фестивала на Людмил Ангелов „Пиано екстраваганца”.

Най изтънченото изпълнение за мен на фестивала бе негово дело. Освен, че рядко чувам напълно безгрешни рецитали, неговото изпълнение блестеше с фин и изравнен звук, поднесено в сдържана и по немски емоционална, улегнала интерпретация от най-висока класа!

Classical-Bg се срещна с него специално за Вас, читателите и ето какво сподели той:

Прочети повече...


Не е гласувано.

Ден преди да бъде гласуван на изборно събрание новия председател Петър Льондев, на 22 юни председателят на Съюза на българските композитори, Велислав Заимов прави равносметка за мандата си през изминалите две години и поставя някои злободневни проблеми пред читателите на Classical-Bg: за отношението на Министерството на културата в действие, за заключеният в шкаф български химн, за това защо няма международни фестивали у нас за съвременна музика и за това колко близо сме до прекъсването на нишката на българските традиции в класическата музика!

Прочети повече...


Не е гласувано.

В края на месец май, след интернет допитване организирано от екипа на предаването „Алегро виваче” по програма „Хоризонт” на БНР, любителите на класическата музика от България и света избраха 23 годишната Василена Серафимова за „Млад музикант на годината”. В знак на признание, освен любовта на публиката, талантливата перкусионистка получи статуетка на скулптура Христо Илиев и запис със симфоничния оркестър на БНР.
Специално за читателите на Classical-Bg, Василена разказа за творческите си успехи и ангажименти.

Прочети повече...


54321
1 глас

Джон Уилямс и сагата 'Междузвездни войни'Партитурите на Джон Уилямс към филма „Междузвездни войни” са сравнявани с цикъла „Пръстенът на Нибелунгите” на Вагнер, заради фантастичната употреба на теми и лайтмотиви, с цел да бъде разказана епична история. След успеха на музиката към „Челюсти”, Спилбърг препоръчва Уилямс на неговия приятел Лукас за музиката към първия филм „Междузвездни войни” през 1976-1977. Лукас, на свой ред, предлага нещо близко до музиката на „Капитан Блъд” на Корнголд (например нещо богато оркестрално, със самомнителни, героични теми). Резултатът има залуги за съживяване на традицията да се употребява симфонична музика за съпровод към филма.

Прочети повече...


Страница 1 от 1